Nuffnang Ads

Saturday, December 13, 2014

Wei, Macam Mana Kau Boleh Pandai?

Assalamualaikum and olaaa everyone!



Wei, Macam Mana Kau Boleh Pandai?

Si A, dapat 4 flat atau straight A dalam peperiksaannya.
Si B hanya dapat biasa-biasa sahaja - cukup-cukup makan, cukup untuk sedapkan hati.
Anda yang mana?

Situasi 1

B: Wei A, macam mana kau boleh dapat 4 flat tu ek?
A: Alhamdulillah, rezeki.

Situasi 2

B: Wei A, macam mana kau boleh dapat 4 flat tu ek?
A: Aku belajar lebih dari korang kot...

Situasi 3

B: Wei A, macam mana kau boleh dapat 4 flat tu ek?
A: Sebab aku pandai.

Situasi 4

B: Wei A, macam mana kau boleh dapat 4 flat tu ek?
A: Sebab aku rapat dengan pensyarah. Kalau nak markah cantik, kena pandai ambil hati pensyarah.

Situasi 5

B: Wei A, macam mana kau boleh dapat 4 flat tu ek?
A: Allah tolong aku masa exam. 

Situasi 6, dah tak ada idea. Haha.
Okay, cukuplah 5 situasi Syaza bagi ek.
Kalau ikutkan, terlalu banyak jawapan yang akan orang berikan kalau soalan macam ni.
Sebab setiap orang lain pendapatnya kan.

Korang yang mana satu?

"Aku tak pernah dapat 4 flat, jadi orang tak pernah tanya aku."

Tak kisah-lah 4 flat ke, bukan ke.
Kalau kalian tergolong dalam golongan yang mana satu?
Okay, saya tahu rahsia.
Gila kau, nak mengaku yang 2, 3 dan 4! Haha.
Syaza percaya yang tak ada dalam golongan ini. InsyaAllah.
Syaza percaya semua rendah-rendah diri ni, bukan rendah ketinggian ya. Ngeeee~

Biasanya orang yang dapat 4 flat ni, baru kena pandang dengan orang lain.
Orang yang straight A ni, baru kena hormat dengan orang lain.
Kalau jadi pandai, baru orang nak dekat dengan kita.

Firstly, betulkan niat.
INGAT, kita dapat result bagus bukan sebab kita pandai (mungkin sikitlah-kan...), bukan sebab kita bagus, bukan sebab kita belajar lebih dari orang, TETAPI kita dapat result bagus ni pun kerana dengan IZIN ALLAH.

Kalau Allah tak izinkan kita dapat result bagus, tak dpat juga walau kita dah usaha sebaiknya.
Namun, Allah tu tak kejam.
Allah akan bagi setimpal dengan usaha kita, setimpal dengan doa kita, setimpal dengan tawakalnya kita pada Dia.

Apa ada dengan 4 flat?
Kalau di dunia, sememangnya dipandang tinggi.
Jap! Nak tengok amalan ke akhirat, 4 flat juga tak? *Tersedak*

Syaza pernah tulis tentang 'Kenapa Banggan dengan Dekan di Dunia, tetapi 'Dekan' di Akhirat Diabaikan?'
Aiman Al-Banna pun pernah menulis Flat & Straight.
Konsepnya lebih kurang sama.

Hidup ni, jangan bongkak.
Allah boleh tarik bila-bila masa sahaja kepandaian yang Dia pinjamkan tu.

Hidup ni jangan kedekut.
Ilmu ni, kalau boleh kongsi-kongsi.
Nanti tak berkat ilmu tu sebab ilmu tu dari Allah.
Benda yang baik perlulah disebar-sebarkan.
Nabikan pernah bersabda, "sampaikanlah walaupun dengan satu ayat."

Hidup ni jangan riak.
Pertamanya sebab Allah tak suka.
Jadi, bila Allah dah tak suka tu, janganlah buat ya.

Kalau ada orang tanya,

B: Wei A, macam mana kau boleh dapat 4 flat tu ek?
A: Alhamdulillah rezeki Allah bagi.

Ni yang short and sweet.
Nak yang panjang?

B: Wei A, macam mana kau boleh dapat 4 flat tu ek?
A: Alhamdulillah rezeki Allah bagi. Doa daripada keluarga, kawan-kawan, pensyarah. Allah berkati ilmu yang aku belajar. Allah tolong masa aku exam hari tu. Allah permudahkan semuanya. Alhamdulillah.

Semua rezeki datang dari Allah.
Yang kita pula jangan berhenti nak usaha.

"Eh, tak payahlah nak buat apa-apa. Kan Allah yang bagi rezeki. Kalau usaha lebih-lebih pun tapi Allah tak nak bagi rezeki tu, kita tak dapat apa-apa gak."

Kan, aku pernah kata, PERCAYA PADA ALLAH.
Bersangka baik dengan Allah.
Kalau tak usaha, maka Allah pun akan bagi rezeki yang setimpal dengan usaha kita.

"Wei, Macam mana kau boleh pandai?"
"Alhamdulillah Allah bagi."
"Nak sikit."
"Nah ambil. Kalau aku boleh bagi, aku bagi. Kalau kau nak, mohon pada Allah. InsyaAllah Allah bagi. ;)"
"Aku dah minta, tapi tak pernah dapat."
"Mungkin pandai kau pada bidang lain. Allah tahu apa yang kita perlukan?"
Berjaya.
Aku pohon untuk yang lainnya juga.
Bukan untuk aku seorang sahaja.
Aku tidak mahu berjaya sendiri-sendiri, tanpa yang lainnya.
Kita pohon doa bersama - untuk kau dan aku berjaya.
Kita semua berjaya.
Bukan sahaja di dunia, malah di akhirat juga.
Bahagia.

Doa.
Puas aku pinta.
Makbulnya tidak juga.
Kau percaya pada Sang Pencipta?
Dia lebih tahu segalanya.
Kerana, pintamu itu akan makbul tepat pada masanya.
Kau kena percaya!


Wassalam~

No comments:

Post a Comment