Nuffnang Ads

Saturday, December 27, 2014

Aku Bukan Budak Pantai Timur.

Assalamualaikum.

Ini antara penulisan Syaza di laman Twitter dan Facebook juga.
Bukan apa, cumanya ada dengar-dengar perkara yang tak sedap dek telinga.
Jadi, Syaza nak kongsikan sedikitlah di sini.

Aku bukan budak Pantai Timur. 
Sekarang bukan nak fikir pasal negeri. 
Kau Malaysian kan? 
Maka doakan jika tak dapat beri bantuan.

Aku bukan budak Pantai Timur. 
Sekarang bukan fikir kau agama apa. 
Tapi ini tentang kemanusiaan. 
Atau kau bukan manusia?

Aku bukan budak Pantai Timur. 
Tapi aku cuba rasa apa yang mereka rasa. 
Adakah kau tahu, apa yang terjadi bukan mereka yang pinta? 
Mohon faham.

Aku mohon.
Yang mampu beri bantuan, 
Maka bantulah. 
Ini masa mereka. 
Mana tahu, masa lain giliran kita pula?

Ada yang kata, Pantai Timur banjir sebab dosa mereka melimpah? 
Dosa kita yang tak sudah-sudah ni, bila nak hentikan? 
Allahu~


Dan ada betulnya apa yang PU Rahmat katakan.


Aku mohon,
Yang mampu beri bantuan,
Maka bantulah!
Wang, tenaga.
Beri semampunya.
Yang tak mampu,
Ayuh, sama-sama tembakkan doa!


Aku dapat rasa apa yang kawan-kawanku rasa.
Kau tahu kenapa?
Dulu, masa kes di Tawau - pencerobohan kaum Sulu, aku sedang berpraktikum di Klang.
Aku rasa mahu pulang segera.
Hati rasa resah. Terlalu resah.
Pelbagai soalan yang bermain di minda.
Tapi apa yang aku boleh lakukan, hanya doa.
Ya, doa.
Cuma bezanya, aku boleh hubungi ibu ayah, tetapi mereka tidak.
Allah, selamatkan mereka.
Selamatkan mereka.
Permudahkanlah segala urusan bantuan yang diberikan.
Hanya Kau yang dapat permudahkan segalanya.

Ayuh, sama-sama kita tembakkan doa!
Di bumi Tg. Malim, sudah kelihatan matahari menyinari.
Moga di Pantai Timur dan kawasan-kawasan banjir yang lain juga, punya sinaran matahari yang sama.

***

Jadi, sekarang bukan masanya kau nak tanya "kau negeri mana."
Ianya tentang peri kemanusiaan.
Kalau kau boleh bicara kencang tentang Palestin, kenapa tidak negara sendiri?
Sifat adil kau letak mana?

Itu sahaja, entri pendek untuk kalian.
Mohon doa buat mangsa-mangsa banjir.
Mohon doa buat yang menduduki peperiksaan.


Wassalam~

No comments:

Post a Comment