Nuffnang Ads

Wednesday, December 31, 2014

Ada Apa Dengan 2014?

Assalamualaikum and olaaa everyone.

Alhamdulillah, baru je lepas paper yang pertama.
Baru first paper?
Ya.
Ada lima lagi menunggu.

Alhamdulillah, akhirnya dah sampai ke hari terakhir tahun 2014.
Ada apa dengan tahun 2014?
Jap, nak flashback.
Ingat-ingat lupa pula. Haha.
Buka planner. Haha.

9 Februari 2014, Syaza masuk kembali ke UPSI untuk sambung Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Awal Kanak-kanak (Dengan Pendidikan).
Alhamdulillah, rezeki masuk semula UPSI.

Tahun ni juga, Syaza dapat hadiah hari jadi yang tak dapat dilupakan serta kejutan yang diberikan.
Dalam tahun ni juga, banyak program yang Syaza ikut.
Dunia Diploma dan Ijazah sangat berlainan.
Diri akan sibuk dengan program, aktiviti, kelab, persatuan dan rancangan sendiri. Haha.
Alhamdulillah, dalam tahun ni juga Syaza dapat naik belt Taekwondo kepada ehem ehem.

Pengalaman tahun ni, banyak dating dengan adik saya. Haha.
Lepas tu, jalan-jalan dengan kengkawan ke Kundasang.
Aku yang drive. Pengalaman pertama drive ke Kundasang.
Sebelum ni, asyik ayah je drive. La ni hang rasa. Haha.

Tahun ni juga, Allah bagi peluang untuk mengacarakan majlis.
Kalau nak ikutkan, banyak sangat yang terjadi dalam tahun ni.

Dan terima kasih Allah untuk semua kenangan dan pengalaman itu.

Tak lupa juga, tahun ni merupakan tahun yang Allah uji negara kita dengan pelbagai jenis ujian.
Pada mulanya, MH370, yang sehingga kini tak tahu ke mana pergi.
Seterusnya kita dikejutkan dengan MH17 yang terhempas.
Kini, banjir yang melanda di negara kita.
Banjir kali ni, bukan sepeti banjir biasa malahan Allah uji kita dengan banjir besar, sebesar-besar.
Banjir yang boleh menenggelamkan rumah, apalagi manusia.
Banjir belum reda, Alla uji lagi kita dengan terhempasnya kapal Air Asia QZ8501.



Allah...
Dugaan yang besar Allah bagi pada kita.
Mungkin Allah suruh kita buka mata.
Fikir, renung, muhassabah diri.
Allah nak kita buka mata.
Jika Allah kata "Jadi!" maka jadilah ia. Kun fayakun.

Kita ni terlalu alpa.
Terlalu lena dengan dunia kita.
Terlalu khusyuk dengan dunia yang hanya sementara,
Kita dah ditipu olehnya.
Syaitan dah guling-guling ketawa melihat kita.
"Ya, kita menang!" kata mereka.

Allah nak sedarkan kita.
Maka, Allah bagi kita peringatan.
Allah suruh kita kembali kepadaNya.
Maka, apa tunggu lagi?
Allah masih beri kita masa.
Masa untuk apa?
Taubat.
Maka, jangan tunggu.
Terus buat.

Syukur, Allah masih sayangkan kita.
Allah masih beri kita peluang untuk bertaubat.
Allah masih beri kita masa untuk berubah.
Allah masih beri kita nikmat hidup.
Allah masih beri kita nikmat iman dan Islam.
Ya, kita masih Islam, tapi Iman kita, kita letak mana?
Cari semula iman kita tu.
Sebab kita manusia, iman kita tu ada turun naiknya.
Kita bukan nabi yang imannya sentiasa naik sahaja.
Kita bukan malaikat yang imannya statik.
Kita manusia!
Jangan biarkan Syaitan menang ke atas kita.

Jadi, apa azam untuk 2015?
Sebelum ni memang tak pernah berazam yang macam-macam.

Azamnya, ayuh, kita sama-sama ubah jadi yang lebih baik! InsyaAllah.
Moga hidup kita sentiasa dirahmati Allah.
Diberkati Allah.
Infiru!

Moga Allah redha.

Wassalam~

4 comments:

  1. selamat tahun baru...jom jadi lebih baik daripada sebelum-sebelumnya...^_^

    ReplyDelete
  2. selmat tahun baru mama. insyaAllah, jom!

    ReplyDelete
  3. Semoga 2015 akan lebih baik utk semua.

    ReplyDelete