Nuffnang Ads

Friday, October 1, 2010

Pengalaman Mengajar Prasekolah - Terima Kasih Pensyarah | Berjumpa dengan Orang Satu Penerbangan - Tiada Sapaan.

Assalamualaikum semua.

Apa khabar?
Syaza harap kamu semua berada dalam keadaan yang sihat hendaknya. InsyaAllah.

Sebenarnya dah lama nak mencoretkan sesuatu, cuma penyakit malas itu melanda diri buat seketika. Maaf.
Ah, tugasan semakin bertambah.
Sudah siap satu, datang lagi satu.
Hidup sebagai mahasiswi, sememangnya begini bukan?
Aku terima.

Ya, hari Selasa lalu, 28 September 2010, aku dan rakan-rakan yang sama kelas Kokurikulum (KOKUM) pergi ke Sekolah Kebangsaan Tanjong Malim.
Aku bukan datang untuk mengajar sekolah rendah, tetapi berjumpa dengan murid-murid prasekolah di sekolah itu.
Bukan berjumpa sahaja, ada tugasan untuk kami ke sekolah itu.
Ya, tugasan.
Belum. Aku belum praktikum.
Kami diberi tugasan untuk menghasilkan senaman aerobik untuk kanak-kanak.
Rasa berdebar memang menghempap di dada.
Kalau tiada, tidak normallah tu ya. ;)

Gembira. Suka.
Ya, itu perasaan aku ketika berjumpa dengan kanak-kanak, mungkin ada juga terpaksa.
Ada empat kumpulan yang sepatutnya membentangkan senam aerobik, tetapi yang sempat hanya dua.
Kanak-kanak sudah penat. Cuaca agak redup, tapi panas masih terasa.
Kasihan kami yang tidak membentang.
Kena bentang minggu hadapan, kami jadi guru dan rakan-rakan jadi muridnya.
Agak ketidakadilan di situ ya. Ha~
Aku tidak suka. Aku mahu bersama kanak-kanak juga.
Mahu lihat tindak balas mereka.
Seronok atau tidak. Itu yang aku mahu dengar.
Bukan hanya lakonan semata.

Terima kasih yang tidak terhingga aku ucapkan kepada Tuan Pensyarah, Encik Marzuki kerana memberi kami pengalaman mengajar kanak-kanak.
Tuan terbaiklah!


Bersama Tuan Marzuki



Rakan-rakan kelas KOKUM



Menunggu ketibaan pak cik bas yang memang BEST! Agak keperempuanan ya aku di situ. =_="



Para guru yang comel. InsyaAllah


***


Semasa Syaza bertolak dari Sabah, Syaza ada ternampak seorang lelaki bersama rakan-rakannya barangkali, mungkin mahu melanjutkan pelajaran mereka entah ke mana.
Salah seorang daripada mereka, mukanya agak familiar bagi Syaza.

Satu penerbangan, satu kapal terbang.
Syaza masih cam mukanya. Kenapa?
Muka familiar~

Dah beberapa bulan Syaza di UPSI ni, tiba-tiba berselisih dengan orang tu di perpustakaan.
Sekali lagi, PERPUSTAKAAN. Ha~
Mula-mula tengok, tak cam sebab dah potong rambut. Biar je lah.

Beberapa minggu yang lalu, mungkin minggu lalu kot, tak ingatlah kan, terserempak sekali lagi dengan orang tu semasa menunggu bas untuk ke kampus.
Aduhai, diam je lah. Buat-buat tak kenal.

Kali terakhir buat masa ini, Syaza terjumpa orang tersebut di kafe Kolej Harun Aminurrasyid (KHAR).
Diam. :|
Buat-buat tak kenal, sekali lagi. Ha~
Aku memang suka kalau buat-buat tak kenal ni. ;)



***


Kuatur langkah untuk ke hadapan.
Ada penghalang.
Aku langkah.
Tersangkut.
Sungkur, jatuh.
Sakit.

Bangun kembali.
Kebas kain yang kotor.
Ada calar.
Aku biar.
Terus melangkah walau langkahku tempang.


Wassalam~

No comments:

Post a Comment