Nuffnang Ads

Saturday, April 17, 2010

Kamu Mahu Senyuman? Aku Sedia Untuk Berikan. :)

Assalamualaikum

Nampaknya Syaza agak rajin hari ini. Walaupun dalam kepenatan, Syaza tetap nak menerbitkan entri Syaza kali ini. Sebab Syaza buat ni pada hari Jumaat. Semasa Syaza kebosanan dan kesunyian. Ada yang nak temankan? He~ Batalkan saja niatmu, Syaza rasa tidak perlu. Kerana Syaza rasa, Syaza lebih senang bila bersendirian. ;)

Ini hanya untuk tatapan dan bacaan. Maaf jika kamu terasa apa yang Syaza karyakan. Ini pengalaman Syaza sepanjang Syaza bekerja. Tapi, sebelum-sebelum ni pun ada juga.

Hayatinya ya. :)

Bibirku sentiasa mengukir senyuman.
Senyuman tawar dan paksa aku sembunyikan.
Tapi kadang-kala aku keluarkan.
Kepada orang yang tidak berperikemanusiaan.

Kamu ingat aku apa?
Hanya sebagai tatapan?
Aku mengharapkan balasan.
Senyumanku dibalas dengan jelingan.
Woi, susah sangatkah nak membalas senyuman?
Mungkin dia tafsirkan sebagai bebanan.
Ketawa.

Susah sangatkah nak buat perkara yang paling senang?
Mungkin kamu tidak dahagakan pahala Yang Maha Penyayang.
Bengang.

Jika senyuman dibalas senyuman,
Aku senang,
Jika senyuman dibalas jelingan,
Memang nak kena tamparan.

Aku terpaksa tahan perasaan.
Senyumanku terus menjadi tawar.
Bila kau telah jauh meninggalkan.
Aku terus balas dengan jelingan dan bebelan.
Tapi, kamu tak perasan.
Kerana aku tidak mahu kamu berperasaan.

Dalam kepenatan, senyumanku tidak hilang.
Kerana yang aku mahu hanya menyenangkan orang yang memandang.
Jika tidak, memang kadang kala nak terima tumbukan.
Kamu mahu rasakan?
Jika kamu sudah sedia,
Dengan tangan genggaman aku persilakan.

Percayalah, kalau aku tidak menguntum senyuman,
Sombong.
Itu yang kamu akan katakan.
Aku bukan seperti yang kamu sangkakan.
Aku cuba menjadi seperti mana yang kamu mahukan.
Tetapi aku bukan kuli kamu yang patut kamu perintahkan.
Jadi, aku malas nak layan.

Maafkan aku jika aku sakitkan hati kamu.
Kita tidak akan ketemu lagi setiap hari.
Kerana aku akan berhenti.
Tapi, jangan kamu risau,
InsyaAllah, aku akan lawat kamu di lain hari.

Nukilan: Syaza Syafeeqah


smile Pictures, Images and Photos



Senyum itu sedekah, senyum itu awet muda, senyum itu kemesraan, senyum itu pengikat sahabat, senyum itu penambah kasih, senyum itu pelaris jualan, senyum itu pengiktirafan, senyum juga pemanis wajah, senyum menambahkan kecantikan dan yang pastinya senyuman itu membawa kebaikan.

Senyum juga perlu dimasukkan roh ikhlas, senyum ikhlas adalah senyum kerana Allah, senyum kerana menyahut perintah Allah dan Rasul. Orang Islam disuruh senyum dan dilarang sombong dan sombong diri.

.................................................................................

Jadi, kepada sesiapa yang susah sangat nak senyum, senang-senangkanlah diri anda untuk mengukirnya ya. Senyum itukan sedekah. Tak salah pun kalau senyum, bahkan dapat pahala lagi. Tapi, senyumlah kena pada tempatnya. Jangan pula sampai kat tandas senyum sendiri. Kalau dah jadi macam tu, tak tahu la pula.


http://emo.huhiho.com

Cuba bayangkan, kalau kamu senyum kat orang tapi orang tu tak balas. Apa kamu rasa? Geram? Bengang? Macam nak kena pelempang? Sabar-sabar.

So, senyumlah selalu ek. Boleh jadi salah satu petua awet muda lagi. oK! :)

InsyaAllah, hari ni Syaza akan menerbitkan Diari Saksi Coretan 28. Tinggal satu episod lagi nak habis. ;)

Wassalam~

No comments:

Post a Comment