Nuffnang Ads

Monday, August 24, 2015

Kadang-kala...

Bismillah...



Kadang-kala aku menghilangkan diri tanpa berita.
Kadang-kala aku berdiam diri tanpa sebarang kata.
Kadang-kala aku bersendiri tanpa semena-mena.

Aku lari jauh semampuku.
Walau ia hanya dalam lamunanku yang tak nyata.

Berhenti saat hujan turun membasahi tubuhku.
Menangis tanpa segan silu.
Kerana tiada siapa yang tahu.

Di saat hujan reda, matahari menemaniku dengan sinarnya.
Aku tidak terus tersenyum.
Aku tunduk dan terus berjalan di sisi manusia.
Sembunyikan mata yang merah dan berair itu.
Seka air ata yang terakhir.

Aku lari tanpa kata.
Aku lari tanpa lihat sini sana.
Aku lari tanpa dengar apa-apa.

Lari terus membawa diri yang lara.
Mungkin.
Lari membawa diri yang tidak tahu puncanya.
Lari tanpa mendapat jawapannya.

Ya,
Kadang-kala ada saat yang kita rasa hati kita seperti tidak kena.
Tidak tahu kenapa dan mengapa.

Penyelesaiannya?
Kau bentang tikar sejadah.
Lakukan solat taubat.
Di situlah jawapannya.
Diri kita, rindu pada Yang Maha Esa.
Dan Dia sebenarnya rindu pada kita.

Allahu rabbi~

2 comments: