Nuffnang Ads

Wednesday, March 2, 2011

Menunggu Dua Minggu Lagi | Indahnya Jika Mereka Ada Di Sisi.

Assalamualaikum.

Apa khabar kalian?
Alhamdulillah, Syaza sihat.
Bagaimana dengan kondisi kaki?
Sama sahaja.
Tiada perubahan.

Tadi pagi Syaza pergi ke Klinik Kesihatan Tanjung Malim untuk pemeriksaan yang kedua di situ.
Berjalan kaki ke klinik adalah satu perkara yang amat memenatkan.
Terlalu penat.
Kalau orang sihat pun boleh jadi sakit semula.
Bas ke KTM belum keluar, jadi terpaksalah jalan kaki. -_-"

Pabila angka giliran dah dipanggil, kaki melangkah masuk dengan semangat yang baru untuk pulih.

Doktor: Kamu main futsal?
Aku: Tak, doktor. Bola jaring. (Sambil memberikan laporan minggu lepas)
Doktor: Oh. Jadi, kenapa ek?
Aku: Nak periksa kaki, sama ada dah ok atau belum.
Doktor: Jadi kamu nak buka balutan?
Aku: Ya.
Doktor: Confirm?
Aku: Ya.
Doktor: Ok. Bukalah.
Aku: (Membuka balutan dengan harapan kaki dah sembuh.)
Doktor: Cuba gerakkan kaki.
Aku: (Lakukan apa yang disuruh dan kali ini berjaya.)
Doktor: Cuba berdiri dan jalan.
Aku: (Berdiri)
Doktor: Menapak perlahan-lahan.
Aku: (Jalan perlahan-lahan)
Doktor: Ok. Sekarang saya bagi kamu dua pilihan, kamu nak buat senaman sendiri di rumah atau nak buat fisioterapi di Slim River.
Aku: Em... Senaman sendiri.
Doktor: Ok. Kamu buat senaman sendiri di rumah ya.
Aku: Ya.
Doktor: Kamu masih pergi latihan.
Aku: Saya duduk tepi gelanggang sahaja.
Doktor: Lepas ni, tak perlu pergi. Kamu perlu rehat 2 minggu.
Aku: (Diam)
Doktor: Ok?
Aku: Em...


2 minggu tak boleh turun latihan walaupun duduk tepi gelanggang?
Ya Allah.
Perasaan pada masa tu, memang bercampur baur.
Terus terbayangkan wajah kakak-kakak JUMPERZ yang sentiasa buat aku ukir senyuman.
Maaf semua, Syaza tak dapat turun latihan. :'(

Gantung diri begini supaya tidak gatal kaki untuk bergerak lagi. -_-"


Ubat diambil dan melangkah gagah keluar dari klinik.
Setibanya di kawasan UPSI, langkah terhenti. Kaki mula sakit.
Cuma sakitnya tidak seperti dahulu.
Sakitnya sudah kurang dan aku sudah boleh berjalan, cuma masih tidak sempurna walaupun sudah cuba.

Alat bantuan dipulangkan.
Kaki digagahkan untuk melangkah ke kelas tanpa alat bantuan dan tanpa kaki yang berbalut.
Cuma kesakitan yang dialami hanya aku yang boleh rasa.

Sampai sekarang, aku rasa masih tidak berubah.
Aku hanya boleh berjalan dengan lebih baik, tetapi masih tidak sempurna.
Tetapi, buku laliku masih terasa sakitnya.
Doakan aku cepat sembuh ya.

Ya Allah, tabahkanlah hati hambaMu ini.

***


Ketika sedang menunggu angka giliran dipanggil, buallah dengan seorang mak cik ni.
Soalan biasa yang diajukan daripada semua: "Kaki kenapa?"
Jawapan tidak perlu diberikan di sini ya. ;)

Mak cik: Mak tahu tak?
Aku: Tahu.
Mak cik: Jadi, mak datang sini nak tengok?
Aku: (Terdiam seketika) Tak, sebab saya asal Johor sekarang duduk Sabah.
Mak cik: Oh, tinggal Sabah.
Aku: Ya, mak cik.
Mak cik: Ayah kerja sana ek.
Aku: Ya.

Dalam keadaan aku sebegini, keluargaku sentiasa beri semangat padaku.
Terima kasih semua.



Aku di sini sendiri.
Tiada siapa yang menemani.
Keluargaku duduk jauh sekali.
Tidak boleh menemani.
Itu, dapat aku fahami.
Kini, aku perlu jadi lebih tabah lagi.
Untuk menghadapi segala dugaan dan cabaran yang diberi.
Keluarga tiada di sisi.
Tetapi, Allah tetap di hati.
Ya Rabbi...
Berilah secebis kekuatanMu untuk diri yang lemah ini.
Aku pohon padaMu, ya Ilahi.
Kau sihatkan tubuh badanku ini.
Supaya ia bisa berdiri dan terus berlari.

Indahnya jika mereka ada di sisi.


Wassalam~

No comments:

Post a Comment