Nuffnang Ads

Thursday, February 24, 2011

Selapas Dua Minggu Lebih, Baru Kutahu Kebenarannya...

Assalamualaikum semua.

Apa kahabar kalian?
Alhamdulillah, Syaza sihat cuma kondisi kaki yang Syaza ingin kongsikan dengan anda semua.
Nak tahu tak?
Kalau tak nak tahu, Syaza nak cerita juga. He~ (Ce cite, ce cite.) ;)

Selama dua minggu lebih Syaza menahan kesakitan, urut sudah Syaza laksanakan dan setiap minggu, Syaza sudah banyak kali pergi ke pusat kesihatan untuk buat pemeriksaan.
Kali terakhir (mungkin) buat pemeriksaan di pusat kesihatan pada 23 Februari 2011 iaitu sudah kali ketiga Syaza menjejakkan kaki ke pusat kesihatan untuk pemeriksaan kaki.

Semalam, Syaza pergi ke pusat kesihatan dan dihantar pula ke Klinik Kesihatan Tanjong Malim untuk pemeriksaan yang lebih terperinci.
Perasaan Syaza agak berdebar, sebab dah dua minggu lebih kaki masih belum pulih.
Jalan pun susah sebab kengkang.
Semua orang tengok.
Malu.



Doktor: Kenapa?
Aku: (Cerita apa yang terjadi seperti di sini)
Doktor: Dah dua minggu baru nak datang sini?
Aku: Sebab selama ni setiap minggu pergi klinik, ingat ringan je. Sebab doktor cakap tak ada apa-apa.
Doktor: Lain kali kalau seminggu dah tak pulih, terus datang sini ek.
Aku: Ya. InsyaAllah.
Doktor: Okay, cuba gerakkan kaki ke hadapan.
Aku: (Cuba gerakkan bahagian hadapan kaki ke depan.)
Doktor: Saya taka nak kamu gerakkan depan kaki, saya nak kamu gerakkan kaki ke hadapan guna buku lali.
Aku: (Lakukan apa yang disuruh. Bila tengok hasilnya... -_-")
Doktor: Tak boleh?
Aku: Tak.
Doktor: Okay, kamu pergi X-ray. Kalau bukan tulang, kaki kamu kena simen ek.
Aku: (Angguk)


Kakiku langsung tidak dapat digerakkan ke hadapan dengan menggunakan buku lali.
Tidak ada pergerakan walaupun sudah sedaya upaya mencuba. -_-"
Selepas lakukan apa yang disuruh, terasa busa yang teramat pada buku lali.
Tetapi, aku tahan sakit, cuma bunyi kesakitan yang biasa aku keluarkan.

Jalan ke tempat X-ray amat menyeksakan diriku.
Terpaksa berhenti selepas beberapa langkah kerana menahan kesakitan.
Pabila X-ray dijalankan, aku berdoa semuanya baik-baik sahaja.
Selepas X-ray dilaksanakan, perasaan gementar timbul. Tapi, aku yakin tiada keretakan yang berlaku.

Doktor: Saya dah agak dah.
Aku: Em...
Doktor: Tulang kamu tak patah, mahupun retak.
Aku: (Alhamdulillah)
Doktor: Ni maknanya ligament kamu koyak.
Aku: Em...
Doktor: Kalau pakai simen, boleh tak?
Aku: Terpulanglah doktor.
Doktor: Kamu pergi ke bilik kecemasan ek.
Aku: Baik doktor, terima kasih.


Berjalan ke bilik kecemasan. -_-"

Jururawat: Doktor suruh simen ke?
Aku: A'ah.
Jururawat: Kalau simen, kamu susah nak jalan nanti.
Aku: Em...
Jururawat: Tak payah simen ek.
Aku: (Diam)
Jururawat: Kaki kamu tak patahkan?
Aku: Tak.
Jururawat: Kalau tak patah, tak payah simen. Nanti susah nak jalan.
Aku: (Diam)
Jururawat: Saya balut guna bandage ek. Tapi, kamu tak boleh buka selama seminggulah ek.
Aku: Em.


Kalau balut macam ni boleh tak? Baru selamat, bukan? -_-"


Lalu kakiku dibalut dengan menggunakan bandage sekemas-kemasnya.
Minggu hadapan, pada 2 Mac 2011 terpaksa pergi ke KKTM semula untuk buat pemeriksaan yang selanjutnya dan buka balutan.

Oleh sebab itu, aku cuba menggunakan alat bantuan untuk berjalan.
Kalau tidak, aku akan berjalan dalam menahan kesakitan dan amat perlahan.

Jadi, selama dua minggu sebelum ni Syaza 'belasah' untuk berjalan kerana berfikir hanya terseliuh ringan dan kini, baru tahu kebenarannya. -_-"
Sekarang, Syaza amat berhati-hati bila berjalan.
Doakan Syaza cepat sembuh ek. ;)

***


Terima kasih kepada temanku, Mastura sebab temankan aku untuk buat pemeriksaan dan bantu aku dalam kesusahan pada waktu ini.
Terima kasih juga kepada rakan-rakanku, Annei, Teng dan Cheong sebab selalu temankan Syaza berjalan ke kuliah dalan keadaan sebegini.
Terima kasih kepada geng JUMPERZ sebab sentiasa beri sokongan pada Syaza. Maaf, tak dapat turun latihan hari ni sebab Syaza nak rehatkan kaki buat pertama kalinya. He~
Terima kasih kepada semua, 'cikgu-cikgu' sebab sentiasa beri Syaza ruang untuk berjalan dan naik bas.

Terima kasih kepada Cik Jah dan keluarga sebab tolong Ajja ketika Ajja memerlukan bantuan.
Terima kasih kepada rakan-rakan kerana memahami kondisi Syaza pada waktu ini.

Paling penting sekali, Syaza nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada ibu, ayah dan keluarga Syaza sebab sentiasa beri sokongan dan dorongan kepada Syaza.
Walaupun berjauhan, Syaza tetap bawa semangat mereka.
Maaf sebab selama ini ingkar akan perintah ibu dan ayah supaya berehat. ;)
Kaki tak nak duduk diam. He~
Jangan risaukan Ajja di sini. Doakan kesejahteraan Ajja ek.

Mudah-mudahan dengan dugaan ini dapat merapatkan Ajja dengan Allah. InsyaAllah.
Ajja terima dugaan ini dengan rela hati. ;)

Terima kasih sangat-sangat kepada semua.
With full of love from my heart, Syaza.



Wassalam~

No comments:

Post a Comment