Nuffnang Ads

Thursday, August 19, 2010

Peringatan Untuk Kita Bersama ;)

Assalamualaikum semua.

Apa khabar kalian?
Syaza harap kalian sihat ya.
Alhamdulillah Syaza sihat sahaja di sini.
Mudah-mudahan kita sentiasa beradaa di bawah naungan rahmatNya. InsyaAllah.

Maaf sebab dah lama tak mencoret sesuatu di blog ini.
Syaza selalu juga jenguk ke blog ini, namun tiada idea yang keluar dari minda.

Macam mana puasa sepanjang Ramadhan buat masa ini?
Kebanyakan dari kamu mesti punya masalahkan?
Masalah yang mungkin akan memeningkan kepala ataupun merunsingkan diri kamu.
Sabarlah ek.
Semua ini dugaan dan cubaan dari Allah.
Hadapinya dengan sabar, taqwa dan iman. ;)

Bagaimana amalan dalam bulan Ramadhan ini?
Bertambah atau semakin berkurang?
Ataupun...
Pada awal Ramadhan banyak amalan yang kita lakukan, tetapi semenjak dua menjak ni semakin berkurangan.
Betul?

Baiklah, kalau begitu perbaiki iman kita.
Muhassabah diri.
Rakan-rakan, masa inilah kita memperbanyakkan amalan-amalan kita supaya insyaAllah amalan yang kita lakukan itu akan menjadi kebiasaan bagi kita.
Perbanyakkan bacaan al-Quran.
Solat tarawih jangan dilupakan.
Solat fardhu jangan pernah ditinggalkan.
Amalkanlah apa yang perlu sebelum kita menyesal satu hari kelak.
Inilah peluang keemasananda.
Bulan mulia yang ditunggu-tunggu oleh umat Nabi Muhammad.

Syaza nak kongsikan puisi dari iluvislam yang bertajuk Rindu Bertamu.

Ya ALLAH...

Rindunya aku padanya..

Antara dua belas yang kukenal..

Dia yang paling istimewa..

Sungguh istimewa..

Tidak kunafikan..

Namun,layakkah aku menyatakan rindu padanya?..

Adakah dia rindu untuk menemuiku?..

Rindukah dia kepadaku?..



Aku selalu mensia-siakan kehadirannya..

Tidak kuhiraukan sungguh-sungguh..

Apa yang ada padanya,aku pandang sebelah mata..

Terkadang hatiku tidak tulus..



Sedangkan dia Kau kurniakan..

Dia yang Engkau tentukan..

Yang mentarbiyah aku..

Mendekatkan diriku padaMu Ya ALLAH..

Mendidikku menjauhi segalanya yang Kau murka..

Membersihkan hatiku dari noda yang silam..

Tapi aku susah benar untuk menyedari semua itu..

Berdosanya aku..



ALLAH Ya Rahim...

Ampunilah aku..

Berikanlah aku peluang kali ini..

Untukku membetulkan apa yang aku silap..

Menampal mana yang terkoyak..

Aku rindukan dia Ya ALLAH..



Sebelum mataku rapat terpejam..

Izinkan aku bertemu dengannya..


Ramadhan...


Tidak perlulah Syaza huraikan panjang-panjang lagi untuk puisi ini. Isi yang ingin disampaikan amat jelas di situ.



***


Pembelajaran Syaza di UPSI ni alhamdulillah buat masa ini berjalan dengan lancar. Masih ada tugasan yang belum diselesaikan dan aku perlu selesaikannya segera supaya cuti rayaku tidak terganggu. He~

Syaza, ganbatte!



Rindukan keluarga sangat-sangat. Rindukan masa bersama. Berbuka bersama.Sahur bersama. Memang aku rindukan semua itu.

Apa-apa pun, doakan yang terbaik untuk Syaza ek! ;)

Wassalam~

1 comment: