Nuffnang Ads

Saturday, August 28, 2010

Muhassabah Diri - Adakah Ada Hari Esok Untuk Kita?

Assalamualaikum semua.

Apa khabar?
Alhamdulillah, Syaza di sini sihat wala'fiat. Syaza harap kamu juga begitu ya! ;)
Semalam, niat untuk ke rumah saudara dibatalkan kerana saudara pergi ke Nilai.
InsyaAllah hari Ahad ni, baru mak cik Syaza ambil.

Syaza tidak punya apa-apa idea untuk coretan kali ini.
Cuma untuk menyemakkan blog ini sahaja.
Takut-takut nanti blog ni tidak tersentuh pula. ;)

Sekarang ni, memang tak tahu nak buat apa. Nak sambung karya, tapi tidak punya idea dan mood.
Ah, rindunya saat itu.
Saat punya banyak masa untuk berkarya.
Kadang-kala, karya hanya akan terukir di ruang minda sahaja.
Tangan tidak bergerak.
Hati pula tidak punya rasa untuk menulis.
Otak pula tidak suruh untuk tangan bergerak - menulis.
Ya Allah, apa nak jadikan? He~

Sekarang ni ada waktu rehat, nak rehat secukup-cukupnya.
Kenapa? Sebelum ni tak cukup rehat ke?
Alhamdulillah, cukup. Tapi, mungkin ada yang berhutang lagi. Ha~

Ramadhan kali ini,benar-benar mengujiku.
Kenapa?
Sebab Ramadhan kali ini, keluarga tidak ada di sisi.
Rindu meledak-ledak dalam diri.
Mendengar suara keluarga dari corong telefon, hanya boleh mengubat sikit rindu di hati ini.
Senyuman di wajah tetap kuukir, biarpun nampak ianya terpaksa.
Asalkan, aku tidak kedekut senyuman ya. :)

***


Aku masih butuhkan cinta dia,
Benar!
Aku langsung tidak boleh hidup tanpa dia,
Aku tahu,
Sebenar-benar tahu,
Dia amat memahami diriku.

Hatiku amat rindu akan kasihnya,
Aku tahu,
Dia tahu semua itu.

Sang suria sentiasa menemani hari-hariku,
Cahayanya menearangi seluruh alam semesta,
Senyuman kuukir,
Bertasbih pada Sang Pencipta,
Sungguh teruja pabila kupegang cahayanya.
Jingga.

Setiap hari, aku mengadapnya,
Tidak pernah bosan,
Tidak pernah jemu,
Aku tidak pernah merasa semua itu.

Kenapa?
Kerana aku cintakan DIA.
Dia yang menciptakan rasa cinta.

Aku bersyukur padaNya,
Aku punya nyawa sampai ke detik ini.

Terima kasih, Ya Allah!
Kaulah cintaku.




***


Kalau ada yang tanya aku sudah berpunya?
Jawapanku YA!
Diriku kepunyaan Allah untuk selama-lamanya.
Bukankah kamu juga begitu?

Kita hidup di dunia ini hanya sementara, bukan?
Pernah kamu menyedarinya?

Muhassabah diri.
Inilah waktunya.
Tiada kata esok, mahupun lusa.
Kerana kita tidak tahu adakah kita masih bernyawa.

Salam Ramadhan yang ke-18 :)
Moga punya hari yang ceria dan dirahmati olehNya.

Wassalam~

No comments:

Post a Comment