Nuffnang Ads

Friday, May 18, 2012

Aku Hamba Hina yang Butuh CintaNya.

Assalamualaikum.

Ke Mana Hilangnya CintaMu?

Aku sentiasa lupa.
Aku sentia alpa.
Menikmati dunia hingga terleka.
Melangkah dengan bangga di dunia.
Sehingga aku terlena.

Setiap kesalahan yang kulakukan, hanya Kau diingatanku.
Setiap saat yang kuharungi, hanya Kau di mindaku.
Setiap perbuatan yang kulaksanakan, hanya Kau dihatiku.

Namun...
Bagaimana semua ini boleh terjadi?
Kenapa ini semua terjadi?
Apa aku ini lemah sebenarnya, ya Rabbi?
Apa aku ini sebenarnya buta hati?
Atau hatinya mati dek keseronokan duniawi?

Setiap solatku, kutitipkan doa kepadaMu.
Setiap doaku, kupohon diperkuatkan iman daripadaMu.

Tapi...
Salah siapa sebenarnya aku boleh jadi seperti ini, ya Ilahi?
Salah aku?
Aku yang buta hatinya.
Yang sudah tahu mana betul dan mana salah, namun kutetap lakukan yang salah itu?
Atau ibu bapaku?
Ibu bapa yang tidak pernah mengambil tahu apa yang anaknya sedang lakukan?
Atau salah rakan, teman?
Yang tidak berani untuk tegur dengan perbuatanku?
Atau masyarakat?
Masyarakat yang melakukan sesuka hatinya dan menjadi ikutan ramai?
Salah siapa?

Ya...
Aku sedar...
Salah aku.
Aku yang tidak reti mendinding diri dari segala maksiat dan kejahatan.
Aku yang tidak reti berhenti dari segala kesilapan.
Aku yang tidak reti memahami betapa indahnya nikmat Tuhan.
Aku yang bersalah!
Aku!
Ya, aku!

Aku buta, ya Allah.
Buta akan indahnya Syurga yang akan Kau berikan jika aku menjauhkan diriku sendiri dari segala kejahatan.
Aku pekak, ya Allah.
Pekak dari segala amaran yang Kau berikan, namun aku tetap lalai dibuai mimpi yang hanya sia-sia.
Aku bisu, ya Allah.
Bisu daripada menyebarkan segala perkara yang ma'aruf dari keluarga, rakan dan masyarakat yang ada di sekelilingku.
Aku hina, ya Allah.
Aku tarik mereka semua bersama-samaku melakukan kesilapan.
Aku kerdil, ya Allah.
Namun, aku ingin cinta dan kasihMu sehingga akhir hayatku.
Aku tidak sanggup ditinggalkan olehMu, ya Rabbi.
Ke mana hilangnya cintaMu padaku dahulu yang dapat kurasai?

Aku sedar kesilapanku itu, namun nafsuku masih membelengguku sehingga aku buta, pekak dan bisu.
Kau tunjukilah aku jalan yang lurus, ya Allah.
Aku butuh kasihMu.
Aku butuh cintaMu.
Aku butuh hidayahMu.
Aku butuh Kau dalam setiap denyutan nadiku.
Jujur dari hambaMu yang hina ini ya Allah.
Dari hati yang sudah punya titik hitam yang ingin dibersihkan kembali dengan warna-warni Islam yang membawaku ke JannahMu.

1628
18052012
Syaza Syafeeqah


No comments:

Post a Comment