Nuffnang Ads

Tuesday, August 27, 2013

Pemakaian Purdah, Adakah Satu Trend, Ikutan atau Keikhlasan?

Bismillah.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah kerana kini semakin ramai yang ingin mendalami ilmu agama.
Alhamdulillah, sekarang semakin ramai yang menutup aurat.
Alhamdulillah, sekarang semakin ramai yang bertudung labuh.
Alhamdulillah, sekarang semakin ramai yang berpurdah.
Alhamdulillah.

Ya, Syaza bukan seorang yang memakai purdah.
Tetapi, saya salute orang yang berpurdah.
Ya, mungkin saya bukan orang yang layak untuk memberi pendapat tentang purdah.
Mungkin kerana aku bukan salah satu daripada mereka.
Jika aku tidak memakai purdah bukan bermaksud aku tidak kaji dan memahami tentang pemakaian purdah.

Sudah ramai ulama, ustazah dan ustaz menjawab persoalan tentang pemakaian purdah.
Untuk lebih lanjut, anda boleh cari di Google, blog, facebook, dan macam-macam lagi.

Lain orang lain pendapatnya.
Begitu juga dengan aku.
Setiap pendapat tiada yang betul dan salah.
Kalau kita anggap tidak betul, maka tidak perlu ikut.
Kalau kita anggap betul, boleh diikuti dan dipercayai.
Semuanya terpulang dengan hati dan diri kita.

***

Pabila aku lihat sekeliling aku atau lebih khusus kawan-kawanku, ramai yang telah berubah.
Dan aku lihat perubahan mereka.
Sedikit demi sedikit.
Aku tersenyum.

Ketika aku mula-mula memakai tudung labuh, aku terasa asing.
Masih tidak ramai yang bertudung labuh.
Ya, jika dibandingkan dengan sekarang, sudah ramai.
Dan makin ramai juga yang berpurdah.
Kalau dikira kenalanku, sudah ada 3 orang yang berpurdah. Alhamdulillah.
2 orang kenalan dari universitiku dan seorang dari sekolah menengahku - dia sedang melanjutkan pelajarannya di bumi Arab.
Aku gembira buat mereka.
Mungkin sudah ketemu diri mereka.

Secara jujurnya, pernah juga terdetik di hatiku untuk memakai purdah.
Ya, pernah.
Dan pernah juga aku memakainya satu kali keluar dari rumah.
Aku rasa apa yang mereka rasa.
Ramai yang melihat.
Ramai yang memandang kita sehingga hujung mata.
Dipandang 'pelik' dari sisi orang bukan Islam.
Walaupun aku senyum di sebalik purdah, namun tiada siapa yang membalas.
Aku rasa semua itu.
Lalu, aku diketepikan.

Pernah juga aku ditanyakan tentang pemakaian purdah oleh kawanku yang bukan Islam.
Aku jawab semampuku dan seringkasku.
Mereka hanya mengangguk tanda faham, tetapi ada lirikan mata yang kuyakin mereka rasa 'janggal'.
Ada juga yang bertanya kepadaku, "Bila Syaza nak pakai purdah?"
Aku hanya mampu tersenyum, tiada jawapan.
Setelah puas aku melihat telatah manusia, maka aku lahir dengan penulisan ini.

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (An Nur:31)

Ya, aku berpegang pada ayat Allah.
Menutup aurat.
Muka dan telapak tangan bukan aurat wanita.
Selain daripada itu, itu aurat wanita.

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). Surah Al-A’raaf : Ayat 26
Aku tidak menyekat pemakaian purdah.
Siapa yang mahu pakai, dipersilakan.

Pabila aku lihat sekeliling, sudah ramai yang berpurdah.
Dan aku juga mahu bersama dalan kalangan mereka.
Aku lihat ke dalam diriku kembali...
Adakah jika aku memakai purdah untuk mengikut mereka atau aku ikhlas memakainya kerana Allah?
Ya, kita lihat kembali dalam diri kita.
Ikhlas atau ikutan?

Kerana kini, aku lihat ramai yang mahu berpurdah dan terus berpurdah kerana melihat senior atau ada kawannya berpurdah.
Dan aku takut, sukar untuk mereka istiqamah kerana mengikut ikutan.
Ada yang masih bersekolah. Tahniah, anda berubah pada peringkat awal.
Aku juga takut pabila, adik-adik tidak dapat istiqamah apabila melanjutkan pelajaran.

Pabila berpurdah, kita perlu jaga akhlak, tutur kata, gerak geri dan semuanya.
Pernah aku terlihat seorang wanita berpurdah di dalam kereta api yang kunaiki, aku senyum, namun aku tidak tahu dia membalas atau tidak.
Bila kumelihat ke matanya, ada celak yang menghiasi matanya supaya kelihatan galak.
Aku hanya berdiam.

Kepada yang berpurdah, jika anda benar-benar ingin berpurdah, tidak perlu memakai celak di mata.
Mesti anda memakai purdah untuk mengelak fitnah.
Tetapi, bila anda memakai celak bermakna anda menggalakkan fitnah.
Berhati-hati.

Pabila kumelihat kawanku yang bukan Islam sukar untuk mendekati kawanku yang berpurdah, maka aku dapat konklusi.
Aku cuba buat mereka faham tentang Islam, walaupun aku tidak berpurdah.
Mereka yang bukan Islam lebih mudah untuk berkomunikasi denganku.
Maka, aku terus jadi diriku yang sekarang.

Aku juga belajar satu perkara.
Tahap keimanan bukan terletak pada kelabuhan tudung dan pemakaian purdah. ;)

Apa yang penting adalah MENUTUP AURAT. ;)


***

Ustazah, apa hukum berpurdah?

النقاب والعصر

وفي مسألة أخرى قال الشيخ القرضاوي ردا على سؤال حول وجوب ارتداء النقاب من عدمه: "النقاب أمر أوجبه بعض العلماء وأجازه بعض العلماء.. وأنا لا أرى أنه واجب.. وإنما من أرادت أن تنتقب فلها حريتها في هذا.. وإن كنت أنا في عصرنا هذا أرى أن الأولى بالمسلمة ألا تنتقب حتى تستطيع أن تختلط بالمتكشفات وأن تقترب منهن".

وأرجع الشيخ ذلك إلى أن "المحجبة قريبة قليلا (من المتكشفة)"، متسائلا: "أما المنتقبة فكيف تستطيع أن تدعو المتكشفة وبينها وبينها مراحل ومراحل؟"

وأضاف: "لي رسالة اسمها النقاب بين القول بفرضيته والقول ببدعيته.. هناك أناس يقولون إن النقاب بدعة، وأناس يقولون إن النقاب فرض، وأنا لا أوافق هؤلاء ولا هؤلاء".

وأوضح: "النقاب ليس بدعة.. (هناك) قول في مذهب الحنابلة وقول في بعض المذاهب، وإن كان جمهور الفقهاء يرون أن وجه المرأة ليس بعورة، حتى الإمام ابن قدامة شيخ الحنابلة يقول في (كتاب) المغني: والمذهب أن الوجه ليس بعورة

Sumber: Qaradhawi.net

Terjemahannya
Purdah dan zaman kontemporari

Dan pada masalah yang lain, as-Syeikh al-Qaradhawi telah berkata, menjawab soalan tentang (samada) wajib berpurdah atau tidak: "Purdah adalah satu perkara yang wajib mengikut setengah pandangan ulamak. Dan sebahagian ulamak yang lain mengharuskannya. Namun, saya tidak berpandangan bahawa ianya adalah wajib.Sesiapa yang hendak berpurdah, dia bebas berbuat demikian

.Namun, pada zaman kita sekarang, saya melihat (berpandangan) bahawa muslimah lebih awla tidak berpurdah, ini kerana untuk membolehkannya bergaul dengan wanita yang tidak bertudung"(membuka aurat) dan mendekati mereka

As-Syeikh merujuk kepada perkara tersebut bahawa: "Wanita yang bertudung (tidak berpurdah) (lebih) boleh merapati (wanita yang tidak bertudung) [(berbanding wanita yang berpurdah)]. Beliau berkata: "Bagi wanita yang berpurdah, bagaimana dia ingin mengajak mereka yang tidak bertudung (tidak menutup aurat) secara berperingkat-peringkat?"

Beliau menambah dengan katanya: "Saya mempunyai satu risalah tentang purdah; satu qaul yang mengatakan kewajipan berpurdah dan satu qaul lagi mengatakan bahawa ia adalah satu bid'ah. Di sana juga ada orang yang mengatakan bahawa purdah itu bid'ah dan (kumpulan) yang lain pula mengatakan ia adalah wajib. Namun, saya tidak bersetuju dengan kedua-dua pihak ini".

Beliau menjelaskan bahawa "Berpurdah bukanlah suatu bid'ah.. (Di sana) ada qaul dalam Mazhab Hanbali dan qaul dalam mazhab-mazhab yang lain. Dan jumhur fuqaha' berpendapat bahawa muka seorang wanita itu bukanlah aurat. Sehinggakan al-Imam Ibn Qudamah as-Syeikh dari Mazhab Hanbali (juga) berkata dalam Kitab al-Mughni bahawa muka bukanlah aurat."




HUKUM MEMAKAI NIQAB/PURDAH MENURUT MADZHAB SYAFI’I

Pendapat madzhab Syafi’i, aurat wanita di depan lelaki ajnabi (bukan mahram) adalah seluruh tubuh. Sehingga mereka mewajibkan wanita memakai cadar di hadapan lelaki ajnabi. Inilah pendapat mu’tamadmadzhab Syafi’i.

Asy Syarwani berkata:
إن لها ثلاث عورات : عورة في الصلاة ، وهو ما تقدم ـ أي كل بدنها ما سوى الوجه والكفين . وعورة بالنسبة لنظر الأجانب إليه ا : جميع بدنها حتى الوجه والكفين على المعتمد وعورة في الخلوة وعند المحارم : كعورة الرجل »اهـ ـ أي ما بين السرة والركبة
“Wanita memiliki tiga jenis aurat,
(1) Aurat dalam shalat – Sebagaimana telah dijelaskan- yaitu seluruh badan kecuali wajah dan telapak tangan,
(2) Aurat terhadap pandangan lelaki ajnabi, yaitu seluruh tubuh termasuk wajah dan telapak tangan, menurut pendapat yang mu’tamad,
(3) Aurat ketika berdua bersama yang mahram, sama seperti laki-laki, yaitu antara pusar dan paha” (Hasyiah Asy Syarwani ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 2/112)

Syaikh Sulaiman Al Jamal berkata:
غير وجه وكفين : وهذه عورتها في الصلاة . وأما عورتها عند النساء المسلمات مطلقًا وعند الرجال المحارم ، فما بين السرة والركبة . وأما عند الرجال الأجانب فجميع البدن

“Maksud perkataan An Nawawi ‘aurat wanita adalah selain wajah dan telapak tangan’, ini adalah aurat di dalam shalat. Adapun aurat wanita muslimah secara mutlak di hadapan lelaki yang masih mahram adalah antara pusar hingga paha. Sedangkan di hadapan lelaki yang bukan mahram adalah seluruh badan” (Hasyiatul Jamal Ala’ Syarh Al Minhaj, 411)

Syaikh Muhammad bin Qaasim Al Ghazzi, penulis Fathul Qaarib, berkata:
وجميع بدن المرأة الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وهذه عورتها في الصلاة ، أما خارج الصلاة فعورتها جميع بدنها

“Seluruh badan wanita selain wajah dan telapak tangan adalah aurat. Ini aurat di dalam shalat. Adapun di luar shalat, aurat wanita adalah seluruh badan” (Fathul Qaarib, 19)

Ibnu Qaasim Al Abadi berkata:
فيجب ما ستر من الأنثى ولو رقيقة ما عدا الوجه والكفين . ووجوب سترهما في الحياة ليس لكونهما عورة ، بل لخوف الفتنة غالبًا

“Wajib bagi wanita menutup seluruh tubuh selain wajah telapak tangan, walaupun penutupnya tipis. Dan wajib pula menutup wajah dan telapak tangan, bukan karena keduanya adalah aurat, namun karena secara umum keduanya cenderung menimbulkan fitnah” (Hasyiah Ibnu Qaasim ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 3/115)

Taqiyuddin Al Hushni, penulis Kifaayatul Akhyaar, berkata:
ويُكره أن يصلي في ثوب فيه صورة وتمثيل ، والمرأة متنقّبة إلا أن تكون في مسجد وهناك أجانب لا يحترزون عن النظر ، فإن خيف من النظر إليها ما يجر إلى الفساد حرم عليها رفع النقاب

“Makruh hukumnya shalat dengan memakai pakaian yang bergambar atau lukisan. Makruh pula wanita memakai niqab (cadar) ketika shalat. Kecuali jika di masjid kondisinya sulit terjaga dari pandnagan lelaki ajnabi.
Jika wanita khawatir dipandang oleh lelaki ajnabi sehingga menimbulkan kerusakan, haram hukumnya melepaskan niqab (cadar)” (Kifaayatul Akhyaar, 181)


Semoga bermanfaat.
Ingin aku tekankan di sini, ini hanya pendapat.

Wassalam~

2 comments:

  1. saya setuju dengan pendapat awak . saya pun teringin nak pakai purdah tapi bila fikir balik . kalau kite pakai sekadar untuk ikut orang , ikut trend . takut nanti jadi fitnah pada agama sendiri . nauzubillah :') . tapi kalau dah kahwin ke , boleh laa hihi :3 .. tapi , buat masa sekarang istiqamah dengan apa yang kita ada . sedikit sebanyak mendorong kita kepada kebaikan . in sha Allah ^^ .

    ReplyDelete
  2. Nanie Vanilla: yup. yang penting ikhlas. ;)

    ReplyDelete