Nuffnang Ads

Friday, August 5, 2011

4 Ramadhan - Berbuka di Poliklinik | 5 Ramadhan - Kesabaranku Dicabar dan Tercabar.

Assalamualaikum semua.

Apa khabar kalian?
Ni entri yang kedua untuk hari ini.
Alhamdulillah, sudah 5 Ramadhan kita berpuasa. Alhamdulillah.


4 Ramadhan-Berbuka Puasa di Poliklinik


Selepas kelas, lebih kurang pukul 5.30 petang, kami bercadang untuk bertolak ke Poliklinik Bakti Aminin. Bukan kerana sakit. Alhamdulillah, semuanya sihat-sihat sahaja.
Kami dijemput oleh seorang doktor untuk berbuka bersamanya. Alhamdulillah, rezeki pada hari itu.
Kami diambil oleh doktor di kampus selepas selesai kuliah.
Sampai di poliklinik, kami terus menunaikan solat Asar.
Selepas selesai bersolat, Yasin dibacakan sementara menunggu waktu berbuka.
Bacaan Yasin telah pun selesai, semua bersedia untuk berbuka.
Sebelum tu, doktor memberikan sedikit tazkirah mengenai bulan Ramadhan. Oleh itu, penantian tidaklah terlalu kosong. Ada ilmu yang dikongsikan.
Terima kasih kepada doktor kerana ingatkan kami kembali maksud orang ISLAM itu sendiri.



Berbuka dengan makanan yang ringan dahulu: kuih, buah, kurma, air. Lama dah tak makan kuih ketika berbuka. ;)
Selepas solat Maghrib baru dihidangkan makanan berat.
Selepas makan, kami bersedia untuk solat Isyak dan solat Tarawih.
Selepas selesai solat Tarawih, berkemas untuk pulang ke rumah.
Kali ini, anak doktor yang hantar.
Terima kasih kepada doktor kerana menjemput kami berbuka bersama keluarga dan anak-anak yatim. ;)

Kami: Syaza, Mastura, Kak Shiela, Kak Izu, Yus dan Farhana.

5 Ramadhan - Kesabaranku Dicabar dan Tercabar.

Astaghfirullah.
Astaghfirullah.
Astaghfirullah.

Ya Allah, Kau tingkatkanlah kesabaranku untuk menghadapi segala perkara yangmelanda diriku.

Pulang dari poliklinik, aku ternampak satu benda di rumah-dibiarkan begitu sahaja.
Keadaan rumah yang sedikit kotor dan tidak teratur.
Aku mula pening kepala.
Aku tidur lebih kurang pukul 1.45 pagi dan perlu bangkit pada pukul 4.30 pagi.

Bangun untuk bersahur, benda itu sudah mengeluarkan air kotornya. Allah!
Aku biarkan sahaja, siapa punya kerja.

Selepas sahur, bersiap untuk solat Subuh, baunya menusuk hidung.
Selepas solat Subuh, aku bersiap untuk ke tadika kerana ingin menyiapkan beberapa tugasan.
Bertolak ke tadika pada pukul 7.30 pagi.

Aku pulang lebih kurang pukul 11 pagi.
Dengan keadaanku yang ngantuk dan penat, benda itu semakin banyak mengeluarkan air kotornya.
Orang di rumah pula, tiada perasaan untuk membersihkannya.

Aku segera mengambil benda itu dan buang jauh-jauh.
Aku bersihkan air kotor itu.
Aku minta maaf kepada sesiapa yang terkena bebelanku yang cuma satu ayat.

Aku dan segera membersihkan satu rumah.
Kamu tidak rasa apa yang kami rasa dahulu.
Kamu tidak bau apa yang kami bau terlebih dahulu.
Kami kecewa dengan kamu.



Biar sahaja Allah yang tahu perasaanku bagaimana ketika itu dan sebelumnya.
Kebersihan itu sebahagian daripada iman.

Ampunilah dosaku, ya Allah.

Wassalam~

No comments:

Post a Comment