Nuffnang Ads

Friday, June 6, 2008

Aurat

Adakah dikira seorang lelaki itu mendedahkan auratnya jika dia memakai seluar panjang yang agak ketat untuk bersukan disamping berseluar pendek dibahagian luar.

Aurat bagi lelaki ialah diantara pusat dan lutut. Menutup aurat adalah menghalang penglihatan kepada warna kulit menggunakan sesuatu seperti kain dan sebagainya. Walaubagaimanapun menggunakan pakaian yang ketat masih dikira tidak menutup aurat kerana belum dapat menghalang pandangan syahwat bagi wanita dan juga lelaki.

Cara bertudung yang bagaimanakah yang dituntut oleh Islam kepada kaum perempuan. Adakah cukup sekadar menutup kepala tetapi tidak bahagian dada. Adakah dikategorikan perempuan itu pada zahirnya tidak bertudung kepala sekiranya dia terus mendedahkan anggota badan yang lain (spt : memakai t-shirt, berseluar ketat, pakaian nipis dan ketat)

Aurat bagi perempuan adalah seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan. Sebagaimana diterangkan diatas, menutupnya hendaklah menghalang penglihatan (zahir dan syahwat) menggunakan bahan seperti kain atau sebagainya. Menutup kepala sahaja tidak memadai kerana masih ada bahagian aurat yang terdedah. Begitu juga mengenakan pakaian yang ketat menampakkan susuk tubuh. Sila rujuk surah AnNur ayat 31.